tisdag 12 april 2011

nya ubuntus nya skrivbord

I ett drygt halvår har jag av och till testat utvecklingsversioner av det nya gnomeskrivbordet GNOME Shell, som släpptes i stabil version för några få dagar sedan. Jag gillar verkligen GNOME Shell och tycker det är ett stort lyft jämfört med det traditionella gnome-skrivbordet.

När jag rätt nyligen läste att kommande ubuntuversioner - från den nu aktuella Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) inte kommer att utrustas med GNOME Shell utan att med det skrivbord Canonical utveckat för netbooks, Ubuntu Unity blev jag mer skeptisk än nyfiken men blev ändå tvungen att ge det en chans.

Nu är jag helt frälst i den logiska enkelheten i Unity. Se några skärmklipp här nedan...

Tomt skrivbord med programstartaren till vänster.
 

Man kan enkelt lägga till och ta bort program från programstartaren men för att starta något annat klickar man helt enkelt på ubuntuloggan uppe i vänstra hörnet. 

 
Sökning sker både i program och dokument...

Nya Firefox 4 utnyttjar skärmhöjden till max, precis som andra program också gör. Notera hur övre listen i Firefox är hopsmält med ubuntus list. Nu blir det för första gången helt logiskt att minimera- maximera- och stängknapparna är flyttade till vänster sida av listen.

Musen över övre listen gör att menyn blir synlig. Att låta programmet utnyttja ubuntus list till menyer gör att man vinner en hel del på höjden. Detta tillsammans med att Firefox saknar statuslist i nederkant gör att jag vinner nästan två centimeter på höjden på min lilla bärbara dator.

Det är alltså inte bara Firefox utan alla program som i maximerat läge utnyttjar ubuntus programlist på detta sätt.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

  1. Kul att se att du bloggar igen, det behövs lite friska Ubuntubloggar. :)

    Tack för förhandstitten på Unity, det verkar lovande. Själv ska jag testa Unity, Gome 3 och KDE4 ordentligt någon gång om ett par månader för att sedan bestämma mig för vad jag ska använda.

    SvaraRadera
  2. TordJ: Jag har mestadels kört kubuntu det senaste halvåret och det går inte att komma ifrån att det är snyggt. Men sjutton oxå - Unity är så himla enkelt och smidigt.

    SvaraRadera