onsdag 30 september 2009

Testar Karmic igen...

Jag fick ju "kasta in hatten" i mitt testande av Karmic Koala efter det att uppstarten slutade fungera ungefär samtidigt som alpha 6 versionen släpptes. Googlade på detta i förrgår och såg at det var en bugg som drabbade vissa Intel grafikkort men att felet var åtgärdat dagarna efter alpha 6 släpptes. Jag laddade därför ner en "daily build" för att få en dagsfärsk cd.

Vad kan man då säga om Karmic Koala såhär dagarna innan betaversionen släpps?

  • Den har en imponerande blixtsnabb uppstart och ännu snabbare nedstängning! Utvecklarna jobbar på ett mål att nästa version, 10.04 (Lucid Lynx) skall starta upp på 10 sekunder.
  • Gnome-skrivbordet har fått en lätt upputsning, men det är knappt märkbart. I och försig har det tillkommit en handfull snygga bakgrundsbilder men färgtemana är de gamla vanliga. Här får vi nog vänta ett år till på större förändringar innan ubuntugänget lyfter in Gmone 3, vilket jag gissar på ett de kommer att göra i version 10.10
  • Empthy har ersatt Pidgin som standard chatklient, den stora skillnaden är att Empathy stödjer videochat vilket inte Pidgin gör. Annars är de rätt lika, bägge funkar med MSN, Google talk (Gmail-chatten), ICQ, IRC och en massa andra konton.
  • Ubuntu one, Canonicals nya tjänst för att lagra filer online med möjlighet att synka mellan datorer är installerad i Karmic från start. Klienten finns nu att ladda ner till 9.04
  • Det har kommit en ny applikation för att installera och avinstallera program, Ubuntu Software Center som visar både vad som finns att ladda ner och vad jag har för installerade program. Mycket överskådligt
  • Uppstartshanteraren Grub kommer i en ny version, det vi märker av det är en snabbare, snyggare och smidigare uppstart av datorn.

Det var några av nyheterna i ubuntu detta halvår. Det finns massor med flera. Rent buggmässigt tycker jag att maskinen flyter riktigt bra, jag har inte hittat någonting som inte fungerar än och nu är det mindre än en månad kvar till release. Jag kan faktiskt rekommendera en installation redan nu, om inte annat så sida vid sida av ditt ordinarie operativsystem så du kan välja när du startar datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar