torsdag 26 november 2009

Ingen Gimp i Lucid Lynx

Satt och googlade på nyheter i Lucid Lynx (den Ubuntuversion som är planerad att släppas i april 2010) och sprang på en nyhet som först höll på att få mig att sätta kaffet i halsen. När jag sedan läste igenom hela artikeln kändes det självklart.

Gimp kommer inte att installeras som standard!

Jag är en Gimpanvändare och Gimpälskare, jag använde Adobe Photoshop i Windows och ser Gimp som en naturlig och självklar del i mitt system.

För bara några veckor sedan skrev jag en snabb (och inte så genomtänkt) reflektion efter att jag hade provkört Kubuntu 9.04, som ju inte har Gimp installerad som standard. För att citera mig själv: "Varför installeras inte Gimp med Kubuntu? Gimp som är en av GNU/Free Softwarerörelsens flaggskepp och ett av de fria programmen som även vinner marknadsandelar i Windows".

Att Gimp inte installeras i Kubuntu är inte så konstigt och har en helt annan orsak. Nu över till Gimp i Ubuntu:

Gimp har alltid haft en naturlig plats i Ubuntu och har varit med sedan starten 2004. Faktum är att Gimp har ett väldigt intimt samband med Gnomeskrivbordet då Gimp (för att använda en lika dålig som snurrig liknelse) är hönan som värpte ägget... GTK+ (GIMP-toolkit) är biblioteket som bygger upp de grafiska användargränssnitten i alla programmen i Gnomes skribordsmiljö.

Varför lyfts du Gimp ut från standardinstallationen av Ubuntu efter alla dessa år? Här är (min översättning av) förklaringen:

GIMP är ett imponerande program och är utan tvekan ett av de mest djupgående resultaten av Linux ekosystem. [...] GIMP [...] har betonat en alltmer livskraftig status som en allvarlig utmanare inom professionell grafisk redigering.

GIMP:s styrka är just det som gör det olämpligt som en standardkomponent i ett ordinarie operativsystem. Dess expansiva sortiment av rika funktioner kräver ett komplicerat användargränssnitt som är skrämmande för oerfarna användare. Det ger också en lång starttid på grund av sin stora samling av plugins. Som man kan förvänta sig av en avancerad grafisk redigeringsverktyg, använder det också en hel del diskutrymme. Dess storlek är särskilt problematiskt för Ubuntu, eftersom distributionen som en cd-avbild och har ett mycket begränsat utrymme


[...]


GIMP är ett avancerat program för yrkesverksamma. Det är inte verktyget som du skulle vilja råda alla användare att använda för sin avslappnade fotoredigering...



För stort och tungt och väl avancerat och krångligt för en normalanvändare som behöver ett enkelt program för sin vardagsredigering. Skäl jag kan köpa utan att argumentera emot.

Gimp kommer naturligtvis att vara busenkelt att installera för oss som vill ha programmet i framtida versioner.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar