onsdag 4 november 2009

Trädvy i terminalen

Jag har ibland känt ett behov att kunna lista innehållet i en mapp eller disk i en trädstruktur. Hittade kommandot tree idag när jag googlade - precis vad jag sökte efter!

Funktionen installeras enkelt via termialen:
sudo apt-get install tree

Det är terminalen som används för att lista filerna och mapparna också. Superenkelt att använda:
tree
ger en lista över filer och mappar från det ställe man står i terminalen

tree -d
listar enbart mappstrukturen utan att lista filerna

För att lista filer och mappar längre ner i mappstrukturen:
tree mapp/enannanmapp


Bilden visar en del av innehållet på en cd med Karmic Koala, klicka gärna på den för att se den i full storlek. (Jag hade precis listat en enhet jag inte kunde montera utan att vara super user innan jag gjorde denna skärmddump, därför kan den observante se att jag står som root@... i bilden).

---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar